Mitä tarkoittaa se, että Sysartin eNPS (Employee Net Promoter Score eli työntekijöiden nettosuositteluindeksi) on 75?

Työnantajana olemme kiinnostuneita kuulemaan, miten voisimme luoda työntekijöillemme parhaan mahdollisen työpaikan. Yksi työkalu työssä viihtymisen ja sitoutumisen mittaamiseen on eNPS (Employee Net Promoter Score). Siinä työntekijöiltä kysytään säännöllisesti yksinkertaista kysymystä: "Kuinka todennäköisesti suosittelisit yritystäsi työpaikkana kollegoillesi tai ystävillesi asteikolla 0-10?" 

eNPS luku lasketaan selvittämällä ensiksi montako prosenttia vastaajista antaa korkean suosittelun, eli arvosanan 9–10. Tämän jälkeen selvitetään moniko vastaajista antaa alhaisen suositteluarvosanan (0-6). Kiitettävien prosenttimäärästä vähennetään alhaisen arvion antaneiden prosenttimäärä ja näin saadaan eNPS -luku. Yleisesti tavoiteltavana pidetään positiivista eNPS lukua ja erinomaisen tuloksen rajana pidetään lukua 40. Sysartin eNPS-luku on 75.

Miten työntekijöiden näkemykset vaikuttavat tekemiseemme?

Seurattaessa eNPS-lukua pidemmältä ajalta, voimme nähdä, miten eri ajankohtina toteutetut muutokset ja parannukset vaikuttavat työntekijöiden sitoutumiseen ja tyytyväisyyteen. Toisaalta luvun laskeminen olisi signaali kehitystarpeista. Nykyinen korkea eNPS-luku viestii meille, että työntekijämme ovat sitoutuneita, tyytyväisiä ja viihtyvät yrityksessämme. Ja mikä parasta, he olisivat valmiita myös suosittelemaan meitä eteenpäin. Työntekijöiden suositteluiden kautta rakennamme rehellistä työnantajakuvaa ulospäin, sekä saamme tukea rekrytointiin.

eNPS ei tietenkään yksin riitä

eNPS ei tunnista ja erittele kehityskohteita ja siksi käytämmekin niiden tunnistamiseksi muita tiedonkeruumenetelmiä, kuten pulssikyselyitä, avoimia kyselyitä, firman sisäistä avointa keskustelua, palautekanavaa, kuukausittaisia henkilökohtaisia keskusteluja, vuosittaisia firmaretroja sekä puolivuosittaisia kehittymiskeskusteluja. Näiden avulla saamme yksityiskohtaisempaa tietoa työntekijöiden näkemyksistä, mahdollisista kehityskohteista sekä mietimme yhdessä toimenpiteitä asioiden parantamiseksi. 

Yhteenvetona voisi sanoa, että eNPS-mittaus auttaa meitä arvioimaan työntekijöidemme sitoutumista ja tyytyväisyyttä sekä näkemään kehitystoimenpiteiden vaikutukset. Kehityskohteiden tarkempaan tunnistamiseen tarvitsemme kuitenkin aiemmin mainittuja työkaluja tueksi. eNPS toimii ikäänkuin mittarina, joka kertoo olemmeko yleiskuvassa menossa oikeaan suuntaan työntekijäkokemuksen kehittämisen kanssa. 

Edellinen
Edellinen

Saadaanko voittava kombinaatio yhdistämällä ohjelmistokehityksessä in-house ja alihankinta?

Seuraava
Seuraava

Jutustelun kautta töihin - ostatko meidät?